Op werkdagen voor 11u besteld, 's avonds al in huis!
Op werkdagen voor 11:00 besteld, dezelfde avond al in huis!
Smart home installatieservice
Bereikbaar op +31 73 762 0 762

Waarom werkt mijn scene werkt niet zoals ik wil?

Help | Mijn scene werkt niet zoals ik wil, en nu?

 

Het leuke van een een domotica systeem is dat je allerlei slimme 'scenes' (flows) kunt maken om je huis slimmer te maken. Maar soms heb je een prachtige scene en dan blijkt die niet te werken. Wat nu?

Als een scene niet naar behoren werkt en je weet niet direct wat het probleem is, dan moet je gaan debuggen zoals dat heet. Debuggen is de computerterm voor fouten zoeken in je programma.
Het kan zijn dat het niet aan jou ligt maar aan de samenwerking tussen de 2 apparaten of een software bug in de firmware van het apparaat (dat kan ook).
Om dit uit te zoeken kun je bij een niet werkende scene het volgende proberen:

- Herstart de controller
- Doe evt een z-wave mesh configurqatie update
- Bij een complexe scene, maak hem eerst simpel 
  dus als je hebt 'als-en-en-dan' probeer eerst de scene met alleen 'als-dan' (if)
- Plaats de controller en het apparaat dichter bij elkaar.
- Heb je meerdere dezelfde apparaten, probeer dan eens of de scene het wel doet bij een ander apparaat
- Als het een batterij device is probeer dan eens de dezelfde scene bij een stroomgevoed apparaat.
  bijvoorbeeld als je thermostaatkraan niet werkt, probeer dan eens of een lampmodule wel reageert.
- Bij batterij modules heb je vaak te maken met de slaapstand en kan het dus langer duren (15-30min)
  voordat het apparaat wakker wordt en reageert (Flirs apparaten reageren wel direct)
- Je kunt ook het apparaat verwijderen en opnieuw toevoegen. 
- Kijk of er een update beschikbaar is van de app. (vooral voor Homey gebruikers)
- Voer eventueel een factory-reset uit van de module
- Kijk eens op internet of het dan toch aan de samenwerking tussen de 2 apparaten ligt

Als dat allemaal niet lukt dan kunnen wij evt ook op de zaak even dezelfde setup proberen. 
Dat doen we graag voor je want je hebt je spullen natuurlijk bij ons gekocht.

en anders kun je gebruik maken van onze betaalde support.

 

Succes!

/