• Uitstekend advies
  • Voor 16.30 uur besteld vandaag verstuurd
  • Bijna altijd bereikbaar (+31 73 762 0 762)
  • Maandag koopavond

Enkele Scene Controller Hank FIBARO Home Center 2

Domotica Project | Wissel tussen 2 scenes met de Enkele Scene Controller Hank in de FIBARO Home Center 2

Vandaag gaan we de Enkele Scene Controller van Hank laten schakelen/wisselen tussen 2 scènes met 1 knop. Kort gezegd, als je op de knop drukt start scène 'a', druk je weer op de knop start scène 'b'. Druk je daarna weer op de knop start weer scène 'a' enzovoort. Op het moment dat er gedrukt wordt zal er dus gewisseld worden 
tussen scène 'a' en 'b'. 

Je zou hiermee als voorbeeld je rolluiken "allemaal open" of "allemaal dicht" kunnen laten gaan. Laten we snel beginnen!

Om te beginnen maak je in het variabele paneel een variabele aan genaamd "HankScene" en deze geef je de waarde "0"


We gaan een LUA scène maken


Deze kan je de naam geven Hank Variabele. We gaan een scène maken dat bij elke keer als er op de knop wordt gedrukt van de Hank Scene Controller de variabele +1 wordt op geteld. Dit gebeurd tot aan de waarde "2", als de waarde van de variabele "2" of hoger is dan zetten we deze naar 0. Hier de Sène:

Verander het id onder event ->1337<- naar jou persoonlijke id van de Enkele Scene Controller van Hank.

--[[
%% properties
%% events
1337 CentralSceneEvent 1 Pressed
%% globals
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
local HankScene = tonumber ( fibaro:getGlobalValue("HankScene"))   -- hiermee lezen we de GlobalVariabele uit
fibaro:debug(" de variabele HankScene was " ..HankScene)   -- we laten zien wat de huidige variabele was

if
( (startSource["type"] == "event" and startSource["event"]["type"] == "CentralSceneEvent") )   -- als de knop op de scene controller wordt gedrukt
then
fibaro:setGlobal("HankScene", tonumber (HankScene)+1)   -- we hogen het getal op van de GlobalVariabele HankScene met +1
end

fibaro:debug("de variabele HankScene is nu " ..fibaro:getGlobalValue("HankScene"))   -- we controleren nu of de variabele is opgehoogt met +1
fibaro:sleep(2000)    -- we geven de 2e scene die gestart wordt de tijd om te activeren voordat we de variabele terugzetten naar 0

if
( tonumber (fibaro:getGlobalValue("HankScene")) > 1)  -- we controleren of de variabele hoger is dan 1, dus 2 of 3 of 4 enzovoort..
then
fibaro:setGlobal("HankScene", "0")   -- we zetten de variabele terug naar 0 als deze groter is dan 1
fibaro:debug(fibaro:getGlobalValue("HankScene"))  -- we controleren of de variabele nu 0 is.
end


Nu we een variabele hebben gemaakt die 1 of 2 wordt bij het indrukken van de Enkele Scene Controller van Hank kunnen we 2 losse scènes maken en laten 
starten op de waarde van de variabele "1" of "2". Dit kunnen we gewoon doen via 2 blokscènes. Ik hoor je denken, hee blokscène nu wordt het wat makkelijker. Dat klopt!


Blokscène 1, we willen als voorbeeld de rolluiken openen als de variabele HankScene gelijk is aan "1". 


Nu worden de rolluiken geopend op het moment dat de variabele HankScene "1" is (deze schakelen we via de Lua scène). Deze blokscène kan je Hank 1 noemen en opslaan. We willen ook graag als we de 2e keer op de knop drukken van de Hank Scene Controller dat de rolluiken dicht gaan. Hiervoor maken we een 2e blokscène.

Blokscène 2, we willen als voorbeeld de rolluiken sluiten als de variabele HankScene gelijk is aan "2". 



We wensen je veel plezier met de software matige scène wissel schakelaar!

 
Klantenservice telefoonnummer

+31737620762
ma-vrij: 10:00-17:00 en za 10:00-15:00

 
Adres

Gasstraat Oost 14A 5349 AV Oss Nederland

Google maps