Swipe to the left

Domoticz | Slimme meter kabel installeren

9 september 2018 94634 keer bekeken 43 reacties

Domoticz | Slimme meterkabel gebruiken

Een van de leukste dingen van een slimme meter is niet het verbruiksoverzicht wat je van je leverancier regelmatig krijgt, maar het zelf uitlezen van je Slimme meter. Zodat je real time inzicht hebt in je huidige en historische verbruik.

We gaan je in een paar eenvoudige stappen laten zien hoe je dat zelf kan installeren.

Wat hebben we nodig:

  • Natuurlijk een slimme meterkabel om de slimme meter te koppelen aan bv de raspberry pi.
  • Een raspberry pi of een ander device met domoticz erop. Heb je die nog niet? Lees dan hier hoe je er eentje kan klaar maken voor domoticz.

Steek de kabel in je slimme meter, en de andere kant, de USB stekker, in je raspberry pi.

Zet je raspberry pi aan.

Open de domoticz webpagina.

En ga naar Instellingen, Hardware

Domoticz Smart Meter cable installation

Voeg de slimme Meter toe:

Geef hem een duidelijke naam

Selecteer type: In dit geval een P1 Smart Meter USB

Kies seriële poort zoals onderstaand: /dev/tty/USB0. Indien er nog een serieel device is aangesloten kan dit ook USB1 zijn of de seriële port van de p1 kabel met de lange code erachter.


Zet de baudrate op 115200.

Laat de overige velden op de standaard waarden staan.

Domoticz Smart Meter cable installation Klik toevoegen

Ga naar instellingen - apparaten

Domoticz Smart Meter cable installation

Druk op de groene pijl naast het apparaat dat je wilt toevoegen
Geef het apparaat een naam


Domoticz Smart Meter cable installation


Er is nu bij Overige in het menu een device bij gekomen

Domoticz Smart Meter cable installation

In één blik zie je de huidige meterstand, het huidig verbruik, en het verbruik vandaag!

Domoticz Smart Meter cable installation

Druk op Log en het volgende overzicht verschijnt:


Domoticz Smart Meter cable installation


Vanuit dit scherm is het mogelijk om elke grafiek te exporteren, als afbeelding of als csv voor verdere verwerking in excel.

Het gebruik van de slimme meter kabel biedt dus leuke mogelijkheden om je energie verbruik actief te monitoren. Vergeet niet regelmatig een backup van je domoticz database te maken. Daar staat immers je volledige energieverbruik historie in!

Hans Kocken 16 oktober 2018 at 10:30
Heb dit weekend getracht dit voor elkaar te krijgen. Helaas geen apparaten zichtbaar (electra en Gas) Op de USB kabel knippert elke seconde een rood lichtje op. Mijn Slimme meter is een Sagemcom T210-D esmr5. (kabel heeft ook een groene led maar deze licht niet op) Software Domoticz icm P1 Monitor werkt ook niet, ook rood knipperend lampje ! heb ik een defecte kabel ?
We sturen je een nieuwe om te testen!
M 4 november 2018 at 11:16
Heeft de nieuwe kabel geholpen? Ik heb hetzelfde probleem met de zelfde hardware.
Hans 4 november 2018 at 18:34
Het werke direct, denk dus toch dat kabel mogelijk defect is. Trouwens de volgende ochtend had ik de vervangende kabel binnen. Chapeau Robbshop!!!
joeri 20 december 2019 at 13:28
beste Hans,

Ik heb precies hetzelfde probleem, wat was bij u de oorzaak?
mvg Joeri
Reindert 13 november 2018 at 18:32
Top. Werkte meteen.
Edwin 15 november 2018 at 14:03
Kabel knipperde eventjes (rode en groene led). Alles ingesteld zoals hier beschreven, maar verder niets op Domoticz te zien
Edwin Kort 15 november 2018 at 21:55
Nog even geprobeerd om de kabel rechtstreeks aan te sluiten op de p1 poort van mijn slimme meter, maar ook dat geeft geen resultaat.
Edwin 29 november 2018 at 17:28
Vandaag nieuwe kabel binnen gekregen, en nu werkt alles zoals het moet. 3 Nieuwe devices er bij in domoticz, dus prima in orde
Erik van der Neut 28 december 2018 at 16:06
Prima! Inprikken in de Raspberry en de meter, Domoticz stond er al op. Device aanmaken en werken!
Jeroen 11 januari 2019 at 20:40
Klopt het dat je niet direct data ontvangt en dit in een log laat zien. Maar dat de Pi dit moet opbouwen. In het voorbeeld boven lijkt het alsof hij ook data uit de de meter logt (log-data)
Marco 10 februari 2019 at 21:56
Klopt idd er is geen historie uit de slimmemeter te halen
Martin 13 januari 2019 at 19:23
Steek de kabel in je slimme meter, en de andere kant, de USB stekker, in je raspberry pi.
Zet je raspberry pi aan.
Open de domoticz webpagina.

Een vraag m.b.t. bovenstaand:
Hoe open ik de domoticz webpagina? Ik heb de raspberry aangesloten via LAN, maar zodra ik via een webbrowser het IP adres (van de raspberry) intik, gebeurd er niks.
Plz help

ROBBshop Volgens mij moet je poort 8080
instellen. dus IP-adres:8080
Edwin 14 januari 2019 at 10:35
Je hebt toch wel eerst Domoticz geinstalleerd op je Raspberry
Martin 14 januari 2019 at 12:59
Bedankt voor de snelle reacties.
Als eerste moet ik even melden dat ik een beginner ben. Ik heb de Raspberry Pi (incl. Domoticz & de P1 slimme meter kabel) afgelopen weekend ontvangen. De Pi zit middels RJ45 op mijn router aangesloten. Het is mij al gelukt om via het programma 'Putty' op de Raspberry te komen. Vanuit hier heb ik het IP-adres achterhaald (en wanneer ik inlog in de router, geeft deze hetzelfde IP adres) en heb ik SSH aangezet.
Wanneer ik dus dit IP adres (met of zonder ':8080') in de webbrowser op mijn computer intik, gebeurt er niks en kom dus ook niet bij Domoticz.

Gisterenavond is het mij wel gelukt om via de App 'Ticz' op mijn mobiel (en op mijn computer!) de waardes uit te lezen. Echter werkt dit alleen wanneer ik via de router inlog (dus alleen als ik thuis ben). Wanneer ik via 3G of 4G inlog krijg ik een foutmelding "Error loading Domoticz Config (Connection timed out)". In de instellingen van deze App geef ik het IP-adres op, maar standaard stond daar bij Port: 443 en dit werkt...
Uiteindelijk kreeg ik op de computer met de webbrowser Domoticz te zien, volgens mij (weet het niet meer zeker) d.m.v. "https://domoticz/#/Utility" waarbij ik de P1 meter kon instellen. Op het eind van de avond was ik (spontaan) uitgelogd en ik kon ook niet meer inloggen (ik ga dit vanavond weer eens proberen).

Maar nog steeds: via de computer met een webbrowser kom ik er niet met het IP-adres (ook niet met poort 443).
Wellicht dat ik een andere webbrowser kan proberen (heb het nu met Edge en met Internet Explorer geprobeerd), dit ga ik vanavond testen met Firefox o.i.d.
Martin 14 januari 2019 at 20:44
Met Firefox is het gelukt! Enorm bedankt voor de reacties!
Fred 24 februari 2019 at 17:01
Fred

Helaas zijn bij mij ook geen apparaten zichtbaar.
Ik heb een Landis E350 / DSMR 4.0

Commando
lsusb ziet de usb device
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none (permission denied /line in use)
chown uucp /dev/ttyUSB0
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

Melding: connected maar geen data

Getest met een Orange PI Zero en een Raspberry PI
Fred 26 februari 2019 at 12:12
Zelf een kabel gesoldeerd met een PL2303 Usb - Serieel met inverter circuit.
Dit werkte pas na dat ik het schema aangepast heb met een extra 1 kOhm weerstand tussen Vcc en RxD.

Ik heb een verleng kabel gemaakt voor de geleverde kabel met een 1 kOhm weerstand.
Dit werkte.

Geleverde kabel mist waarschijnlijk deze weerstand die nodig is voor mijn slimme meter Landis E350 / DSMR 4.0
Michael Maertzzdorf 3 maart 2019 at 20:55
Ik moest het device wel eerst nog toevoegen..
(via Instellingen --> apparaten) (pijltje na rechts, pas daarna stond hij onder "overige".
https://i.imgur.com/O4RrD5U.jpg
Hans Schenkelaars 28 maart 2019 at 18:54
Goedemiddag, Ik lees al een aantal jaren mijn Slimme Meter uit en alles werkt prima. Nu heb ik sinds een tijdje een nieuwe 3 fase slimme meter "Sagemcom T210-D ESMR5 3-fase" welke ik ook uitlees maar ik vraag me af of het mogelijk is data per Fase te krijgen.

Ik zie nu alleen T1 / T2 en R1 / R2.
In de log van Domoticz zie ik wel.
2019-03-28 17:50:55.369 (Smartmeter) P1 Smart Meter (Power Used)
2019-03-28 17:50:55.374 (Smartmeter) Usage (Usage L1)
2019-03-28 17:50:55.378 (Smartmeter) Usage (Usage L2)
2019-03-28 17:50:55.382 (Smartmeter) Usage (Usage L3)
2019-03-28 17:50:55.386 (Smartmeter) Usage (Delivery L1)
2019-03-28 17:50:55.391 (Smartmeter) Usage (Delivery L2)
2019-03-28 17:50:55.396 (Smartmeter) Usage (Delivery L3)

Weet iemand of het mogelijk is om per fase uit te lezen ? Dat lijkt wel het geval te zijn.

En of het mogelijk is per fase ook een grafiek te verkrijgen. met daarin ook weer T1/T2 en R1/R2... ?

Alvast bedankt voor de feedback.
Huub Starmans 8 april 2019 at 15:41
In de uitleg van Robbschop is een stap weggelaten die noodzakelijk is om in overige de nieuwe apparaten zichtbaar te maken.

Ga na toevoegen Hardware naar Instellingen en naar apparaten. Daar zie je slimme meter terugkomen. Klik nu op de groene pijltjes die je links ziet en de slimme meter onderdelen worden toegevoegd en zijn te zijn onder tabblad Overige.
Mathyung 1 oktober 2019 at 07:40
Mathyung
Afgelopen weekend domoticz geïnstalleerd op raspberry pi en kabel zoals beschreven hier boven. In eerste instantie leek het niet te werken, maar na een restart van computer werd slimme meter zichtbaar. Het werkt allemaal zoals verwacht. Heel interessant om verbruik zo te zien.
Danny 29 november 2019 at 21:14
Super uitleg. Nu kan ik de Slimme meter uitlezen via mijn Nas van Synology.
Erik 19 december 2019 at 00:39
Slimme kabel aangesloten, handleiding hierboven gevolgd en alles werkt zonder problemen. Totaal stroomverbruik incl L1, L2 en L3 (3 fasen aansluiting) zijn afzonderlijk uit te lezen. Super, tnx Rob!
Rob Mulder 31 december 2019 at 02:52
Kabel besteld en volgende dag binnen, top! Heb een PI en werk met Demoticz. Bij Hardware zie ik meteen dat er een USB apparaat is toegevoegd, echter na het toevoegen (volgens bovenstaand schema) krijg ik bij apparaten geen Slimme meter te zien. Bij het log van Demoticz zie ik ook geen info. Kan iemand mij hier mee helpen? Gr Rob
Rob Mulder 17 januari 2020 at 08:50
Probleem opgelost, ik moest de rj11 stekker ietsje beter aanduwen. Klik en het werkte! Gr Rob
Stephen Tittel 16 januari 2020 at 22:20
Kabel aangesloten. Via hardware de slimme meter aangemaakt met baudrate 115200. Dat werkt niet in combi met mijn slimme meter. Ik controleerde dat via het log, ik zag geen metingen binnenkomen, wel dat de kabel herkend werd en een service werd opgestart om met de kabel te communiceren. Daarna op 9600 baud ingesteld en daar kwamen de metingen binnen!

Helemaal top, ondanks dat de kabel goedkoper aangeboden kan worden, is het een absolute toevoeging in de metingen!
edje he 21 februari 2020 at 16:52
Werkt sinds 2017 naar tevredenheid. Echter ontbreek bij 'rapport' gas en elektra het jaar 2019. 2017 en 2018 staan wel in de lijst. Heb ook data van 2019 in 'verbruik laatste jaar.' (Hoe) kan ik dit handmatig invoeren? Met een database browser (heb DB Browser for SQLite.)? Bedankt zover !
Berend Jan Onstenk 29 februari 2020 at 13:02
Ook hier werkt de kabel (zeer waarschijnlijk) niet! Alles volgens protocol gedaan, Domoticz V4.10717 is geïnstalleerd op de Raspberry Pi 4 model b. Maar dit programma herkent helemaal geen aangesloten devices. Het programma wijkt ook af van wat in de beschrijving genoteerd is ( geen pijltjes te vinden in devices in hardware pop down menu). Ook geen Nederlandse uitvoering... Tot nu toe dus erg ontevreden!
Marco 2 maart 2020 at 13:41
Bij instellingen kan je domoticz in het nederlands zetten. En wat bedoel je met " geen pijltjes te vinden" ?
Berend Jan Onstenk 2 maart 2020 at 20:29
Dag Marco,
Dank voor je reactie .Nederlands heb ik inmiddels ingesteld (er overheen gekeken...) . Met pijltjes bedoel ik: Ga naar instellingen - apparaten

Druk op de groene pijl naast het apparaat dat je wilt toevoegen
Geef het apparaat een naam. Zoals hierboven is beschreven.

Ik weet niet of dit eruit gehaald is met de nieuwste versie (4.10717)..
Marco 2 maart 2020 at 22:02
Ik bedoel het pijltje naast type:
https://imgur.com/a/OF6IrrN
troubleshooting 2 maart 2020 at 19:36
Dag Berend Jan,
Wanneer je de kabel niet op de Rpi aansluit maar aan een laptop en je gebruikt dan een terminal programma zoals putty op de juiste compoort en snelheid 112500 zie je dan wel uitput van de slaimme meter ?

Wanneer dat niet het geval is dan heb je of een andere meter SMDR4 ipv SMDR5 oid. Check dan dat ook even. Ze gebruiken nl andere snelheden.

Wanneer je wel wat ziet, wat leesbaar is, dan moet je het zoeken in de TTYUSBx poort welke je gebruikt hebt. Misschien wordt de nieuwe kabel op een andere poort herkent zoals TTYUSB2 of TTYUSB3 etc..

Dit is ook uit te lezen met "ls -al /dev/ttyUSB0" of "ls -al /dev/ttyUSB1"
Berend Jan 3 maart 2020 at 19:51
Dag troubleshooting,
Dank voor je info! Ik heb met putty, zoals je voorstelde, op laptop geprobeerd . Echter blanco zwart scherm, dus geen output...
Meter is Sagemcom XS210 ESMR5.
Volgens informatie uit andere forums: Voor alle DSMR4 en (E)SMR5 meters zijn de poortinstellingen: 115200/8/N/1
En geen flowcontrol/handshake.
Dit bevestigd mijn vermoeden dat de kabel defect is. Gr. Berend Jan
Jim 8 maart 2020 at 16:53
Ook hier een Sagemcom XS210 ESMR5 en de slimme meter kabel van 3 meter (afgelopen donderdag aangeschaft). zie de FTDI serial converter wel in ubuntu (FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB0) onder tabblad Instellingen > Hardware >P1 Smart Meter USB toegevoegd gekoppeld aan poort /dev/ttyUSB0 baudrate op 115200 gezet en CRC message validation op "aan".
Krijg echter bij apparaten niks te zien om toe te voegen met het groene pijltje wat doe ik verkeerd ?
Walter 29 april 2020 at 20:20
Dag Jim, heb vandaag ook slimme meter kabel aangesloten, maar krijg ook geen aparaten Gas en Elektra te zien. Is jouw probleem reeds verholpen? Alvast bedankt voor je reactie.
Jim 30 april 2020 at 12:54
Hallo Walter. ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen door een actieve p1 splitter te gebruiken ik heb het vermoeden dat er (te weinig) spanning is om de poort te activeren dit is echter een vermoeden omdat ik niet verder getest heb maar zoals gezegd met de active poortsplitter werkt het nu.
robbert 18 april 2020 at 13:37
Ik heb een slimme meter kabel voor domoticz gekocht.
Bij aansluiten gaan de rode en groene led even branden, kan in hardware zoals in de post aangegeven ook hardware aanmaken maar er komen in devices geen gas/electra meter te staan. Is de kabel defect?
Wilbert 16 mei 2020 at 12:19
Hi Robbert, ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Heb ook exact zelfde symptomen: groene en rode ledje gaan even aan - daarna blijven ze uit. Kan in domoticz wel apparaat toevoegen bij "instellingen, hardware", maar ik vind niks terug bij "instellingen, apparaten". Met programma FT_PROG heb ik gecontroleerd dat het vinkje "invert RXD" aanstaat. Mijn meter is een Sagecom CS50001 (T210-D ESMR5). Heeft iemand ideeën?
Wilbert 29 mei 2020 at 07:35
Nog even een update: Robbshop heeft serieus meegedacht om het probleem op te lossen (dank Willy en Marcel!). Zelf had ik met name baat bij de tip om domoticz tijdelijk even op een pc te installeren i.p.v. een pi of synology. Maakt het troubleshooten wat eenvoudiger. Uiteindelijk heb ik dezelfde kabel aangesloten op een Landis + Gyr E350 (ZMF110CCtFs2) en dat werkte probleemloos. Er is dus een compatibiliteitsprobleem tussen de kabel en mijn eigen meter: Sagecom CS50001 (T210-D ESMR5). Robbshop heeft de kabel teruggenomen en ik moet dus op zoek naar een kabel die wél compatibel is.
Robbert 29 mei 2020 at 09:52
Beste wilbert,

Mijn meter zou ook compatibel hebben moeten zijn maar gaf inderdaad geen waardes, die van de buren wel (nieuwer model) Gelukkig kreeg ik bericht van netbeheerder dat mijn slimme meter moest worden uitgewisseld :) en je raad het van de week gebeurd, kabel erop en gaan. Lag niet aan de kabel, wel aan compatibiliteit van mijn meter. Wellicht zijn er van hetzelfde type meerdere varianten in omloop? In ieder geval @Robbshop dank voor meedenken
Erik 20 juni 2020 at 22:03
Bij mij werkte de kabel na installatie meteen. Ik kon de HW toevoegen en log lezen. Daarna liep ik vast omdat Domoticz geen devices weergaf, dus ook geen groene pijltjes. Achteraf bleek dit aan mijn browser te liggen. Cache gewist en klaar.
Peter Oudakker 25 juni 2020 at 12:42
Kreeg na de verhuizing de P1 niet meer in mijn Domoticz zichtbaar.
Bleek dat ik:
a) andere meter had
b) toevallig in de periode dat onze verhuizing gaande was, veel meters een update hadden gekregen dat die niet meer werkt.
Gisteren nieuwe kabel besteld bij ROBB, vandaan ontvangen per post, kabel er in en draaien maar!
Pascal 6 juli 2020 at 12:55
Ik zag foto met google voorbij komen dat er bij iemand bij "DAG" een grafische weergave van meerdere dagen zichtbaar was. Mijn DAG laat alleen de laatste 24uur zien. Foto is uit 2017 mogelijk is deze optie er weer uit gesloopt.
 
Klantenservice telefoonnummer

+31737620762
ma-vrij: 10:00-17:00 en za 10:00-15:00

 
Adres

Gasstraat Oost 14A 5349 AV Oss Nederland

Google maps